Przejdź do głównej zawartości

Próba tężyczkowa

Jedynym badaniem mogącym  potwierdzić lub wykluczyć tężyczkę jest próba tężyczkowa (ischemiczna). Nie wierzcie lekarzom, którzy na oko lub na podstawie badań z krwi oceniają, że nie macie żadnej tężyczki. Próba tężyczkowa jest badaniem elektrofizjologicznym przeprowadzanym w większości pracowni EMG/EEG. Przy czym nie jest to typowe badanie EMG i należy zawsze dopytywać właśnie o próbę tężyczkową. Co ważne, badanie to jest refundowane przez NFZ - skierowanie może wypisać każdy (!) specjalista, choć najczęściej robi to neurolog. Prywatnie kosztuje ok. 100-150zł.

Badanie nie wymaga szczególnych przygotowań, jednak większość lekarzy zaleca odstawienie suplementów magnezu i wapnia na ok. tydzień przed. Ja odstawiłam magnez jedynie na 24h a mimo to badanie wyszło dodatnie. Generalnie uważam (ale jest to moja prywatna opinia), że suplementacja nie powinna mieć wpływu na wynik w przypadku silnych niedoborów i jeśli odstawienie wiązałoby się z występowaniem ataków itp. to lepiej odstawić jedynie na ten dzień-dwa i nie przejmować się zaleceniami. Za to bezwzględnie w dniu badania nie można przyjmować żadnych leków o działaniu uspokajającym.


Próba tężyczkowa trwa w sumie około 15 minut, jednak należy zarezerwować sobie trochę więcej czasu, bo po badaniu można być trochę skołowanym, lepiej nie przyjeżdżać autem (jeśli ktoś czuje się dobrze to można prowadzić, ale przed badaniem nigdy nie wiemy jak zareagujemy). Badanie przeprowadza się na leżąco. Zaczyna się od wbicia elektrody igłowej w mięsień pomiędzy palcem wskazującym a kciukiem. Może się zdarzyć, że igła zostanie źle wbita i efektem będzie ujemny wynik testu, dlatego lepiej wybrać sprawdzoną pracownię. Następnie na ramię zakłada się opaskę uciskową (jak do pomiaru ciśnienia), która odcina dopływ krwi do ręki i skutkuje drętwieniem/mrowieniem, co jest dość nieprzyjemne. Niestety nie można ruszać ręką, więc polecam poprosić pielęgniarkę o zagadywanie ;) W ostatnich 2-3 minutach dodaje się hiperwentylację - głębokie oddechy. Po zwolnieniu opaski uciskowej obserwuje się czy w miejscu wbicia igły pojawiają się wyładowania charakterystyczne dla tężyczki tzw. multiplety. Odczucia po zwolnieniu opaski są jeszcze bardziej nieprzyjemne a dodatkowo może pojawić się skurcz ręki tzw. ręka położnika a po hiperwentylacji - zawroty głowy. Jednak nie należy bać się tego badania, są gorsze a część osób przechodzi je bez żadnych nieprzyjemnych odczuć. W zależności od nasilenia objawów wynik próby określa się jako:

(-) ujemny,
(+) słabo dodatni,
(++) dodatni,
(+++) wybitnie dodatni.

Wynik dodatni świadczy o występowaniu tężyczki, jednak nie określa jej rodzaju i przyczyn. Istnieje opinia, że 10% badań jest fałszywie ujemnych, ale nie słyszałam dotąd wiarygodnego wyjaśnienia tego faktu, choć oczywiście mogą wystąpić nieprawidłowości w badaniu przez np. złe wbicie igły lub zastosowanie środków uspokajających przez pacjenta. Dalsze różnicowanie tężyczki już wykonuje się na podstawie wyników z krwi. Niestety lekarze często kończą diagnozę na dodatnim wyniku próby i nie zlecają dalszych badań. Zalecają jedynie suplementację wapniem/magnezem (często nieprawidłową, ale to temat na osobny wpis) i leki. Należy wymagać od lekarza szukania przyczyn a jeśli nie ma takiej możliwości to samemu trzeba wziąć sprawy w swoje ręce. Omówienie podstawowych badań opisałam tu. Wielu lekarzy uważa, że "taka już nasza uroda, tężyczki się nie da wyleczyć". Owszem, bez usunięcia przyczyny niedoborów tężyczka nie minie, ale w większości przypadków można. Spotkałam się też z opinią lekarza, że dodatni wynik próby nic nie znaczy, bo wszystkim wychodzi dodatni. Pewnie jest w tym trochę racji, żyjemy w czasach gdy niedobory magnezu są powszechne, więc nie zdziwiłabym się gdyby faktycznie u większości osób wynik wychodził dodatni. Jednak nie oznacza to, że te osoby są zdrowe a wyniki fałszywie dodatnie. Dokuczliwe objawy pojawiają się dopiero przy dużych niedoborach, więc prawdopodobnie większość takich osób JESZCZE nie ma objawów. Spodziewam się, że w kolejnych latach coraz częściej będziemy mówić o  magnezie i tężyczce.


Filmik z badania można również obejrzeć na Youtube. Ja nie leżałam tak spokojnie ;)

Komentarze

  1. A czy normalne jest, że ręka jest w wybroczynach po badaniu? Jestem po badaniu i ręka od łokcia do dłoni jest cała w fioletowych kropkach, wygląda to strasznie. I boli trochę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak ręka? Teoretycznie mówi się, że raczej nie ma takich efektów po badaniu, jednak każdy jest inny. U mnie był duży siniak w miejscu wkłucia igły.

      Usuń
    2. Wczoraj miałam badanie. Wybroczyny wystąpiły natychmiast po zdjęciu opaski.

      Usuń
    3. Ja również mam rękę całom w wybroczynach od dłoni aż po za łokieć ręka boli .I zastanawiam się czy to normalne

      Usuń
  2. Czy leki uspokajające ziołowe mogą mieć wpływ na wynik? Np. Waleriana?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, nie można brać nic uspokajającego przed badaniem.

      Usuń
  3. U mnie badanie wyszło ujemne, ale lekarz neurolog i pani doktor przeprowadzająca badanie stwierdzili, że objawy i badanie neurologiczne są typowo tężyczkowe i jestem leczona ( z widoczną poprawą) na tężyczkę.











    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem badanie jest fałszywie negatywne przy niepoprawnym wkłuciu w mięsień. Najważniejsze, ze jest lepiej!

      Usuń
  4. Też mam dodatni wyniki próby, jeszcze nie wiem jaka to teżyczka ale zastanawiam się czy przy teżyczkach ogólem można uprawiać sport typu bieganie czy fitness oczywiście nie wyczynowy? Przed pierwszym atakiem byłam bardzo aktywna i dużo biegalam bo to lubię . Objawy sie zmniejszyły ale boję sie czy taki jogging ich nie nasili. Neurolog nie miał zdania na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo indywidualna sprawa. Generalnie wysiłek może pogarszać stan, ze względu na to, że jest dużym obciążeniem dla osłabionego organizmu. Dodatkowo hiperwentylacja związana z wysiłkiem może zaburzać równowagę kwasowo-zasadową, co też nasila objawy. Z kolei zbyt duże obciążenie spiętych mięśni będzie wywoływać ich uszkodzenie. Można uprawiać sport, ale jego natężenie należy dostosowywać tak, by nie powodował pogorszenia samopoczucia. Dla każdego to będzie inny poziom.

      Usuń
  5. Ja niestety miałam wynik wybitnie dodatni. Jak ktoś wcześniej napisał to mi lekarz powiedział, że tężyczki nie da się wyleczyć. (Szczerze? Nie wierzę w to). Wszelkie niedobory mam wyrównane, ale tężyczka dalej jest. Jak was leczą (zioła?) i jakiego lekarza polecacie?

    OdpowiedzUsuń
  6. jak leki na depresję (z grupy SNRI) mogą wpłynąć na wynik próby?

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawy i bardzo pomocny artykuł. Warto było tutaj zajrzeć. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz